Seminarium och ridning

Idag har jag haft seminarium i marknadsföring. Jag hamnade i en härlig tjejgrupp och vi diskuterade på bra. Seminarium i diskussionsform i tvärgrupper är något jag tycker är roligt, eftersom man dels får träffa nya personer i klassen men också att jag gillar att diskutera framför att skriva uppsats eller göra tentor. 
 
När alla ärenden i stan var färdiga tog jag bussen hem tillsammans med brorsan och sedan gick jag till stallet. Det blev ett ordentligt ridpass även idag på Sixten. Det är härligt att vara igång med ridningen igen, och speciellt nu när jag rider såpass mycket och intensivt. Jag gissar att det är bäst att jag vönjer mig vid att ha ständig träningsvärk. 
 
 

Recept grönkålsallad

Precis som utlovat komemr här receptet på den goda grönkålssallad som jag tidigare visat en bild på. Mängden man vill ha i av varje ingrediens får man välja efter smak. Men här får ni veta vad den innehåller och vad jag hade i min.
 
 
Du behöver:
* Grönkål
* Granatäpple (kärna ur det, man använder bara kärnorna)
* Clementiner
* Valnötter
* Rödlök
* Äpple
* Vanlig rapsolja
 
Till denna sallad kan man variera innehållet efter smak. Jag hade till exempel inte rödlök eller äpple när jag gjorde den. Första gången jag åt den innehöll den samtliga ingredienser - riktigt gott! Det är en sallad som skiljer sig från de "klassiska". 
 

Vilodag med träningsvärk

Det har varit en bra dag. Jag fick sova ut ordentligt imorse, och efter det har jag grejat med det ena och det andra. Både jag och hästarna ( i alla fall Sixten) har vilodag idag. Det behöver jag eftersom träningsvärken från igår inte är dålig. Imorgon ska jag ta nya tag med träningen. 
 
Håll utkik längre fram, så kommer receptet på denna underbart goda sallad! 

Kul att veta om sömn

VARFÖR SOVER VI?
För att återställa det vi har förbrukat och slitit ut under dagen. Sömnen är även hjärnans återställare, de normala tankeprocesserna stängs av och hjärnans celler får istället ägna sig åt återhämtning.

RISKERNA MED SÖMNBRIST
Återställningen blir inte så komplett som den borde, vilket leder till ökad risk för sjukdom och förkortad livslängd. Om man inte sover alls kan prestationsförmågan efter ett dygn vara halverad. Efter två sömnlösa dygn är prestationsförmågan i botten. En amerikansk studie visar också att personer som sover för lite blir förkylda i högre grad än personer som sover mer.

Källa: Här

HUR MYCKET SÖMN BEHÖVER EN VUXEN?
Mellan sju och åtta timmars sammanhängande sömn varje natt är optimalt för de flesta vuxna, visar forskning.

Det exakta sömnbehovet varierar dock från person till person, men det är få som klarar sig med färre timmar, eller som har behov av fler timmars, sömn. Att hälsan hotas om man konsekvent sover mindre än 7–8 timmar är dock många experter eniga om.

Sömnbehovet kan dock ändra sig kortvarigt när kroppen har ett ökat behov av att återhämta sig – t.ex. när man är sjuk, stressad eller tränar hårt.
T.ex. så sover världens snabbaste kvinna på maraton, Paula Radcliffe, hela elva timmar varje natt eftersom hon tränar extremt mycket och intensivt. Sömnbehovet påverkas också av åldern.

Källa: Här

 

Ridit, cyklat, sprungit

Det blev en salig blandning av lite av varje idag. Först cyklade jag bort till stallet för ett ordentligt hoppträningspass med Sixten. Vi fick kämpa ordentligt och det blev riktigt bra när jag skärpte till mig. Efteråt var vi helt blöta av svett båda två. När jag sedan tagit mig hemåt, återigen på cykeln, upptäckte vi att det var läge att handla. Eftersom vi bara har en cykel (och 800 meter hem till mina föräldrar) fick Jonas ta cykeln dit och jag springa bredvid för att låna ytterligare en cykel. Sedan cyklade vi till affären till vilken det är 2 kilometer enkel väg. Det spöregnade även gott på oss, men det gjorde det hela aningen roligare, tro det eller ej. Sedan handlade vi och cyklade hem.
6 kilometers cykling, någon kilometers jogging och ett ordentligt hoppträningspass blev alltså dagens facit. Alltid något det! 
 
 Såhär trött var Sixten efter dagens pass och jag var likaså. 

Träningstips

I min hästblogg har jag börjat med ett nytt inslag som jag kallar "träning för ryttare". Inom ridsporten är det lätt att glömma bort den träning man gör för sin egen del utöver ridningen, men som är väldigt viktig. Jag har själv märkt stor skillnad på min ridning sedan jag började träna ordentligt på gymmet. 
 
Den "miniserie" med övningar och tips jag kommer ha i hästbloggen kommer vara övningar man kan träna på hemma, om man inte har tid, råd eller lust att ta sig till ett gym. Jag delar med mig av första delen här. Kom gärna med åsikter och tankar! 
-----------------------
I den första delen av träning för ryttaren kommer två enkla övningar visas som båda tränar framförallt mage och bål. Båda övningarna kan anpassas efter egen nivå och utvecklas efter hand som man blir starkare. Till dessa övningar krävs inga redskap mer än din egen kropp. Tänk på att det är bra om kroppen är lite varm innan du börjar för att undvika sträckningar. 
 
 Plankan
Att tänka på: 
* Håll kroppen rak, ingen putande rumpa eller hängande mage utan här gäller det att spänna kroppen.
* Stå med armbågarna i en rak linje under axlarna.
* Ha blicken ner i golvet för att förlänga kroppen och avlasta nacken. 
 
Tid: Testa dig fram. Kanske räcker 20 sekunder gott och väl första gången. Här kan du satsa på att förbättra din tid eller passa på att utmana en kompis. Vem kan stå längst? 
 
Utveckla: Vill du ha ytterligare utmaning i övningen? Testa att med en fot i taget ta ett kliv åt sidan, för att sedan kliva ihop igen. Byt fot och upprepa.
 
Du tränar: Mage, core, rygg och säte.  
 
 
Crunches i sträckt läge
Övningen är ganska lik vanliga situps, men skillnaden är att du jobbar i ett mer utsträckt läge.  

Att tänka på: 
 * Utgångsläget är att ligga på rygg med benen i en 90 graders vinkel.
* Ur utgångsläget sträcker du sedan armarna över huvudet och sänker benen ner mot marken.
* Ju rakare kropp desto jobbigare blir övningen. 
* Det är viktigt att "hålla emot" på nervägen för en kontrollerad rörelse.
* När kroppen är utsträckt (så långt du orkar) fäller du tillbaka till utgångsläget igen, som bilden visar. 
 
Antal repetitioner: Du känner din kropp bäst. Bestäm i förväg hur många repetitioner du ska göra så är det enklare att pressa sig det lilla extra eftersom du självklart vill uppnå ditt mål. Minst 10 stycken klarar du! 
 
Utveckla: För ytterligare utmaning, sänk benen längre ner mot golvet. Ju längre benen går mot golvet, desto jobbigare för dig. För ytterligare utmaning, stanna kvar i några sekunder i utsträckt läge, innan du går tillbaka till startpositionen. 
 
Du tränar: Mage, core, ben och armar. I stort sett hela kroppen aktiveras.
 
 

Godmorgon

Jag och Jonas har precis anlänt till stan och sitter och tar en kaffe i skolan. Om lite mindre än en timme ska jag ha redovisning i ekonomistyrning kring budgetering. Det blir en kort dag så jag slutar vid 12. I eftermiddag ska vi hoppträna och efter det blir det eventuellt ridning på en eller två hästar till. Ridningen får helt enkelt stå för dagens träning! 
 
En somrig bild på Sixten får börja morgonen. Jag blir alltid på så bra humör när jag ser bilder på hästarna. 

Vardagsmotion med hagbygge

Planerna för kvällen blev något annorlunda än vad jag hade tänkt. Någon extra träning behövde jag i alla fall inte. Det blev nämligen dags att bygga hagar i stallet då den hästarna gått i ett längre tag hade kollapsat helt. Så det var vara att ta fram gummiklubban och banka ner stolpar. Det krävde sina kraftansträngningar att få ordning ute i leran men tillslut blev det riktigt bra. 
 
Efter att hagen blev klar för ikväll blev det ett ordentligt ridpass på Sixten i ridhuset. Där var dagens motion avklarad. Ibland är vardagsmotion den bästa träningen, och man tänker oftast inte på att det är träning. Jag cyklar, eller går till stallet varje dag till exempel. Inte för att det är jättelångt, men det är i alla fall en kilometer enkel väg, alltid något!
 

REA inköp - träningskläder

Vi var en sväng på mellandagsrean för någon vecka sedan och jag fyndade en hel del grejer. Allt som införskaffades var i träningsväg, men det passar mig bra. 
 
På bilderna ses också vårt nya parkettgolv som täcker större delen av lägenheten.

Tentaplugg

Rubriken är ungefär lika underhållande som större delen av denna dagen. Jag har två tentor nästa vecka, och precis som sist har jag knappt öppnat böckerna. Jag är verkligen kass på att plugga och speciellt inför prov. Vi hade i princip aldrig prov i grundskolen eller på gymnasiet så jag vet inte riktigt hur man gör. Men jag får väl vässa hjärncellerna och skärpa till mig. 
 
Go träningsvärk från passet igår har jag i alla fall och det känns gött. Det var ett utmanande pass. Även om jag gillade den förra releasen mer tror jag att jag får ut mer av denna rent träningsmässigt. Det är bara att köra och se glad ut! Till frukost har jag ätit en god smoothie. Det har blivit mycket av sådana sedan Jonas fick en mixer i julkalpp. Perfekt! Det blir ridning ikväll, så nu ska jag djupdyka ner i böckerna igen. 
 
 

Visst blir det Bodybalance idag!

 
Jag fick precis ett mail om att jag bokats in på Bodybalance-passet från reservlistan! Det är dags att kicka igång träningen igen efter två dagars vila och det finns inget bättre pass. Jag var inne på Les mills hemsida och hittade där ett smakprov på den nya releasen som vi kommer köra idag. Här kommer den! 
 
 
Bodybalance är en blandning av yoga, tai chi och pilates. Vill ni läsa mer om passet kan ni klicka HÄR. 

Squats utmaning under december

Under decembermånad hade Sportlife i Trollhättan en utmaning som gick ut på att man genom ett givet schema skulle göra ett visst antal squats (knäböj) varje dag. Man skulle sedan ta en bild relaterat till dagens träning och ladda upp på instagram där man skulle hashtagga "sportlife30daychallange". Jag valde att vara med i utmaningen och de som följer mig på instagram har fått ta del av squatsbilder från alla möjliga ställen. 
 
Nu när utmaningen är slut för denna gången är jag sugen på att göra en liknande grej själv. Alltså att göra ett schema för olika övningar att göra varje dag, och även att ange antal. Det jag skulle gjort annorlunda är att variera mellan olika övningar. Att göra hur många squats som helst varje dag blev lite enformigt. Dessutom tror jag inte att det är speciellt nyttigt för kroppen att träna samma övning för ofta och mycket. 
 
Är det någon annan som skulle vara sugen på att göra en utmaning? 
 
Några av de squatsbilder som finns på min Instagram @bennhagematilda 
 

Pysseltant

Hela morgonen har jag varit i stallet och ridit, putsat och städat. Det fanns många irritationsmoment där idag, men tack vara hästarna kunde jag ändå uppskatta att vara där. Men när det händer lite för många dumma grejer på samma gång går gränsen. 
 
Nu har jag kört igång en tvättmaskin och håller på att vika ihop de rena kläderna jag tvättade igår. Berget av tvätt minskar sakta men säkert. Jag ska försöka köra ett gäng maskiner idag också. Sedan vi flyttade hit har jag varit mycket mer pysslig, men på något vis är det roligare att hålla ordning och mysigt här än vad det var i den förra lägenheten. Det beror säkert på att detta käns mer som hemma än vad det någonsin gjorde i stan. Jag ska helt klart bo på landet. 
 
Jag väntar också på att se om jag får en plats till kvällens Bodybalance release på Sportlife. Jag håller tummarna! Bodybalance är mitt favoritpass att gå på och det gör så himla gott för kroppen. Att få vara med i den nya releasen från början hade varit roligt. Vi får se hur det blir, just nu har jag reservplats 4. Nu ska jag återgå till att pyssla här hemma och även följa Jonas och Blåsut på Elitrapport. Vi håller tummarna för ett bra resultat!
 
 

Vilodag

Idag har jag vilodag från träningen. Jag hade egentligen bokat mig på ett pass Bodypump, men jag kände att kroppen inte var i form för det idag. Istället har jag gått en del idag och även varit i stallet och grejat. Vi har även börjat beta av det stora berget av tvätt som vi haft i duschrummet. Det ska bli skönt när allt är klart. Resten av kvällen kommer jag spendera i soffan med min nyinköpta glass. Jag har också ett gäng bilder från den senaste bandymatchen att redigera. 
 

Nytt år, ny start

God jul, gott nytt år och god fortsättning. Efter min 20-årsdag gick bloggen i ide medan jag hade fullt upp med annat i livet. Vi flyttade en vecka efter att jag fyllde år och bor nu i vår jättemysiga lägenhet i Sjuntorp. Här trivs vi superbra! Under de första veckorna här fick vi nytt fint parkettgolv i hallen, sovrummet och vardagsrummet. Vi fick dessutom välja nya tapeter till sovrummet och gjorde en rolig kombination med en fondvägg. Internet och tv hade vi inte de tre första veckorna så vi fick klara oss ändå så gott det gick, men det var ärligt talat ganska skönt. 
 
Jag klarade också tentan i grundläggande redovisning vilket var riktigt skönt. Nu väntar jag på besked om jag klarar kursen. Just nu läser jag ekonomistyrning och marknadsföring, där marknadsföring är en klar favorit. Bortsett från flytt och skola har jag tränat riktigt mycket den senaste månaden. Sportlife hade två olika utmaningar varav den ena gick ut på att man skulle gå på tre pass i veckan under tre veckors tid. Bara där blev det minst 10 pass avklarade och även några turer på gymmet. Jag har även ridit i stort sett varje dag. Ginnie är under igångsättning och Sixten är hur fräsch som helst och gör framsteg. Min egna träning har hjälpt mig mycket i ridningen och jag har förbättrat både min styrka och balans. 
 
Jullovet har varit lugnt och skönt, och har mest spenderats hemma. Vi firade jul på olika håll med våra familjer, så några dagar innan Jonas åkte hem till Värmland hade vi en "minijul" med mina föräldrar och bjöd hit dem på julbord. Julafton firade jag just hemma hos mina föräldrar och det var mysigt. Jag fick fina och användsbara julklappar som jag kommer ha stor nytta av. Under julledigheten har jag även hunnit med att gå på några bandymatcher. Det är alltid lika roligt att se när Jonas spelar och speciellt eftersom han är grym! Nyår firade vi hos några kompisar från stallet och vi var ett helt gäng där. Det var skönt att dessutom ha gångavstånd hem på natten. 
 
Det var en första summering av vad som hänt den senaste månaden. Bilderna är ett utplock ur min mobil som visar på vad som hänt. (Jag ska spara till en riktig kamera, speciellt nu när skärmen på min mobil har knäppat till sig i färgerna). Alla miniaryrer är klickbara :)
 

RSS 2.0