Ett pass på gymmet




Efter jobbet idag följde jag med en kollega till gymmet och körde ett pass. Hjälp vad man tappar snabbt när man inte är där på länge. Det blev mestadels övningar för överkropp, och jag fick kontakt med bröstmusklerna idag vilket jag haft problem med tidigare. Även benen fick kämpa med squats med skivstång. Efter att ha stått upp och jobbat en hel dag var jag lite mör, så jag höll inte på så länge. Det blir med största sannolikhet rejält med träningsvärk imorgon. 

När jag kom hem åkte vi direkt till hästarna och red ut i drygt en timme. Det är så skönt att komma ut i naturen och få frisk luft efter att ha varit inne och jobbat en hel dag. Ikväll ska vi äta tacos och kika på Tysklandsmatchen i VM. 

Biotips!

 
Vi var på bio igår och såg 22 Jump Street. Jag kan verkligen rekommendera er att se den om ni vill få många härliga skratt. Samtliga i biosalen skrattade konstant i de nästan två timmarna som filmen höll på. 
 
Här är en beskrivning av filmen:
"Efter att ha tagit sig igenom high school (två ganger), står poliserna Schmidt (Jonah Hill) och Jenko (Channing Tatum) inför stora förändringar när de beger sig undercover på ett lokalt college. Men när Jenko möter en tvillingsjäl i skollaget, och Schmidt infiltrerar den bohemiska konstscenen, börjar de båda snart ifrågasätta sitt partnerskap. Nu måste de inte bara lösa fallet, utan även fundera över ut om de ska kunna behålla en mogen relation.

Om dessa två övermogna pojkar bara lyckas ta steget från studentliv till vuxenliv, kanske college kan visa sig vara det bästa som hänt dem."


Ingen dålig fisk

 
Det var ingen dålig abborre Jonas fick upp idag! Den togs med hem, och kommer tillagas vid ett senare tillfälle. Abborre nummer två i år som är i ätbar storlek.  

Fyra toppar till träning

Jag skulle gärna fylla på min samling träningstoppar. För att matcha alla svarta tights jag har vore det perfekt med ett gäng färgklickar! Dessa har jag just nu. Vilka/ vilken färg tränar ni helst i? 

Rolig vardagsmotion

 
För mig är det viktigt att ha en aktiv vardag. Strukturerad träning är en sak, det behöver man också. Men minst lika viktigt tycker jag det är att man rör sig på fritiden. Nu för tiden är fler jobb stillasittande och likaså skolan. Många kommer hem efter jobb och skola, och sätter sig ner vid dator eller tv. Vi sitter still och sitter still lite mer. Det finns många knep för att få en aktiv vardag, och inget av de är nyheter. Ni vet att ta trapporna istället för hissen, eller att gå av bussen en hållplats tidigare. Men snabbt och bekvämt ska det vara nu för tiden och det är lätt att hamna där. 
 
Därför blir det här ett inlägg om att peppa sig själv att göra roliga saker. Klättra upp på ett tak, stå på händer, hjula eller vad du känner för. Att gå i affärer är också vardagsmotion, utan att man tänker på det som träning. På sommaren finns stora möjligheter till rolig vardagsmotion. Spela badminton på gatan, ha vattenkrig, eller spela brännboll med några kompisar. Är man ute och gör roliga saker får man motion gratis, och bättre resultat i träningen jämfört med om man bara kör ett pass på gymmet och sedan sitter i soffan resten av dagen. Så ut och ha roligt med er och njut utav sommaren!

Vegetariskt recept

* Koka riset tillsammans med några nävar spenat och en grönsaksbuljong.
* Hacka och stek den gula löken i rapsoljan tills den börjar få färg.
* Tärna quornfiléerna och häll i stekpannan med löken.
* Hacka paprika och soltorkade tomater till lagom stora bitar. Häll i stekpannan när quornet börjat få färg. * Krydda med salt och peppar. När riset är färdigt hälls vattnet av, och sedan hölls riset och spenaten i stekpannan.
* Stek samman alla ingredienser tills en stekyta syns på riset. Färdigt att servera!
 
Det här är en rätt där man kan variera innehållet efter vad man har hemma. Byt ut quornet mot kyckling, ha i vitlök, champinjoner, bönor eller vad du gillar. Jag brukar ha i tärnad fetaost innan jag serverar. 
 
(Jag mäter aldrig hur mycket jag har i av allting, så man får testa sig fram efter smak.)
 
 
 

Träningsvärk efter stalltvätt

 
Hallå kära vänner! Igår red jag tidigt på morgonen mellan alla regnskurar. Efter det spenderade jag fem timmar i stallet. Vi hade nämligen vår årliga stalltvätt igår. En gång om året hyrs en hetvattentvätt in till anläggningen för att tvätta rent. I och med att jag var ledig passade jag på att tvätta på dagen innan de andra uppstallade hade kommit dit. 14(!!) stora skottkärror med halm och spån skyfflade jag ut.


Det tog sin tid att tömma båda boxarna, och det blev ett riktigt träningspass. Överkroppen fick stå för skyfflandet och benen fick jobba för att få upp de tunga skottkärrorna på gödselstaden. Den bästa träningen får man i vardagen haha. Sedan tvättade jag med hetvattentvätten och handskurade i boxarna, puh. Men nu är det klart vilket känns hur skönt som helst. 
 
Vi var också iväg och fiskade en tur för att testa Jonas nya flugspö. Det blev ingen fisk även om man kunde se många i det klara vattnet. På kvällen fick vi fint besök, och gott att dricka. En perfekt avslutning på en slitsam dag. 
 
 En av de skurade boxväggarna. 
 
 
 
 

Throw back thursday

 
 
 
 
 
 
 
 

Egna jordgubbar




Hur lyxigt är det inte när man kan plocka egna jordgubbar i trädgården?! Det blev premiärsmakning för mig idag och jag blev inte besviken. Sånt man odlar själv är godast, det tycker jag. I år finns det mängder med både jordgubbar, blåbär och smultron hos oss. Ekologiskt och närproducerat dessutom! 

Senare i sommar ska jag ta cykeln och plocka hallon, blåbär och svamp att frysa in. Det blir perfekt att kunna plocka fram under vinterhalvåret. 

Nostalgi

Halloj! Jag har haft någon timmes nostalgi och kikat på gamla bilder. Min största önskan är att båda hästarna ska vara helt friska och kunna tränas och tävlas i hoppning båda två. Sixten behöver bara muskla sig för att vara där, medan det för Ginnies del är kört. Hon har en skada som gör att hon inte får hoppa mer. Men visst blir man sugen när man hittar bilder som den här... En tur till stallet och ridning på båda hästarna väntar medan inspirationen är på topp!
 
 

En perfekt dag för ärenden


Godmorgon! Idag ska jag ha en dag med massor av ärenden. Först ett möte på jobbet, sen ska jag hämta ut biljetterna till Falsterbo, rida båda hästarna, slänga skräp, städa, jobba en stund hemma... Det blir många bollar i luften, men det är skönt att ha dagar då man bockar av saker från sin lista. 

Jag har nästan alltid en lista på saker jag ska göra. När jag fått gjort något stryker jag den punkten på samma sätt som jag fyller på med nya ärenden och uppgifter. På så vis slipper jag hålla allting i huvudet och risken att glömma något blir mindre. 

Tapas


Jag testade tapas på lunchen idag för första gången. Det var roligt att pröva något nytt och jag gillade det! Mina fyra rätter blev smördegsknyten med spenat, lax, rattatoie (stavning till det?) och en vegetarisk rätt. Tapas blir det fler gånger!

Bus med Sixten i hagen

 
Ett videoklipp från igår då vi busade lite i hagen Sixten och jag. På sommaren blir det ganska kravlöst med fokus på att ha roligt. 

Hästintresserad?

 
Som ni kanske vet är mitt största intresse hästar. Min familj har två svenska halvblod som jag rider dagligen. Större delen av min träning får jag genom ridningen, och till det kompletterar jag med styrke- och konditionsträning. Mitt mål med min träning är inte att kunna lyfta ett visst antal kilo, eller att springa en viss sträcka (även om de sakerna kan vara delmål). Mitt stora mål är att bli bättre i min idrott - ridsport, och därför tränar jag. 
 
Vill ni läsa mer om hästarna, och vår träning tillsammans ska ni klicka in på min hästblogg som jag updaterar dagligen. Där finns allt från de mest vardagliga till träning och tävling, eller saker som jag tycker. Adressen är: pafyrahovar.blogg.se

Veckans utmaning med Ida



Den här veckan är det cirkelträning som gäller! Minst tre gånger ska man köra passet ovan. Cirkelträning är något jag brukar köra när jag tränar hemma, så detta passar mig perfekt. De enda redskap du behöver är din egna kropp. 
 
Läsa mer om utmaningen? Klicka --> http://imactive.se/idawarg/2014/06/22/veckans-utmaning-cirkeltraning-2

Mina träningsdojjor

 
Här är mina tre par träningsskor. Mina Adidas har inbyggt pronationsstöd, och de använder jag förutom under mina promenader och löpturer även till vardags. På gymmet varierar jag mellan mina Nikes. Snyggast tycker jag absolut att mina Nike Freerun är! Jag skulle gärna ha fler skor med skrikiga färger. 
 
Vad tränar ni i för skor? 

I morgon börjar jag jobba

En midsommarbukett från mormor och morfars trädgård. 
 
Vet ni vad? Jag börjar mitt sommarjobb imorgon! Fram tills vecka 32 kommer jag att jobba på SEB banken i Trollhättan. Det ska verkligen bli roligt och lärorikt. Sedan jag var liten har jag alltid velat jobba på bank. Mamma och jag var iväg och handlade passande kläder och skor för några veckor sedan. Mina tidigare jobb har framförallt varit inom vården, med hästar eller industri så detta blir något helt annat. De två första dagarna i veckan kommer jag göra utbildningar, sedan börjar jag på riktigt nästa vecka. 
 
Ska ni sommarjobba, och i så fall vart? 

Min midsommar

Hej på er! Jag har haft en fin midsommar tillsammans med familj och släkt. Vi var hemma hos mina föräldrar tillsammans med mormor, morfar, farmor och farfar. Solen var framme större delen av dagen. Vid tvåtiden åt vi en enklare lunch med sill och färskpotatis bland annat. Därefter var det dags för tårta och kaffe. Dagen till ära hade vi två goda tårtor att välja mellan, en med jordgubbar och en med hallon. 
 
Jonas och jag tog en tur till hagen och hälsade på hästarna som njöt av gräset. Det blev även boccia-spel i trädgården och kransbindning av det vi hade i trädgården för min del. På kvällen grillade vi mina och Jonas egenfångade regnbågar och till det fanns bland annat egengjord potatissallad, ost och kex och farmors hårda tunnbröd. Mums!
 
Lördag-söndag har vi varit i Värmland hos Jonas familj. Nästan hela gårdagen var vi och fiskade, men tyvärr utan napp. En toppenhelg helt enkelt! Hur var er midsommar?

Min midsommarklänning

 
Imorgon (midsommar) ska jag inviga min nya klänning! Efter många somrar i korta klänningar tänkte jag att det kunde vara klädsamt med en längre. Denna passade perfekt! Jag kommer matcha med vita tygskor (bekvämt att gå i) och självklart en midsommarkrans på huvudet. Vad ska ni ha på er imorgon? 

POP Pilates

 
 
Dessa två träningsprogram kommer jag att köra idag. Fokus ligger på "kärlekshandtagen". 

Träningsvärk

 
Vilken träningsvärk jag har efter igår! Framförallt i benen som gjorde större delen av jobbet igår. Idag är min plan att köra en blandning av yoga och pilates och att bara använda min egna kropp som redskap. Hemmaträning står på schemat med andra ord. Jag funderar också på om jag ska frysa mitt gymkort under sommaren. När det är fint väder kan man lika gärna träna utomhus känner jag. 
 
Har ni några bra övningar för rygg som man kan köra hemma? Min rygg och bål behöver stärkas. Övningar för magen har jag gott om, men för ryggen är det svårare. 

En bra start på dagen




Hej på er! Jag startade dagen tidigt idag. Kvart över sju var jag ute på promenad. Det är så lugnt och skönt ute på morgonen. Jag såg totalt tre personer ute under tiden jag gick. 5,3 kilometer blev dagens runda i blandad terräng. Sista delen av rundan joggade jag i bra tempo. 

Hemma fortsatte träningen med gummiband och pilatesboll tills svetten rann. En stunds stretch och sedan dusch och jag var ordentligt vaken. Nu ska jag passa på att skaffa mig färg i solen. Ha det gott!

Ny veckans utmaning med Ida

Det börjar bli en vana att vara med i Ida Wargs utmaning varje vecka. Denna veckan är det en av mina favoritövningar som står i fokus, nämligen sidoplankan! Vill ni också vara med? (Såklart ni vill!) Klicka in på Idas blogg för tips och råd och mer om utmaningen: http://imactive.se/idawarg/2014/06/15/veckans-utmaning-sidoplankan/

Rabarber och fruktskål

 
När jag kom hem från hästarna för en stund sedan plockade jag några rabarber i trädgården. Dessa skar jag ner och frös in. Perfekt att spara till ett senare tillfälle. I och med att vi har mängder med rabarber som växer kommer jag att fortsätta spara och frysa ner. Man ska ju använda sig av det man har i trädgården. 
 
Jag tänkte även passa på att visa hur somrigt jag har det på mitt köksbord just nu. Att inreda med blommor är underskattat. Enkelt och hemtrevligt med en gång. Att ha en skål med färsk frukt är inte heller så dumt. Gott och nyttigt och visst ser det fint ut? 

Hur det har gått

 
Ja kära vänner, det här med detox var inte det enklaste. Speciellt inte när man är väldigt förtjust i mat. Man kan säga att det blev en "mini-variant" i två omgångar. Den första innan helgen, och den andra efter helgen. Det blev i alla fall några dagars rensning, men jag måste säga att jag inte känner någon större skillnad. Att leva på frukt och grönsaker var inte svårt i sig. Jag höll mig mätt.
 
Men jag kände mig trött och blev sugen på allt som jag inte fick äta. Jag läste på om detox innan jag började och det var vanligt att man blev trött under de första dagarna. Inte så konstigt med tanke på att man inte får i sig lika mycket energi. Men efter 4-5 dagar skulle tröttheten släppa. Eftersom jag inte höll på så många dagar i sträck kom jag aldrig till det stadiet. Men det var kul att ha testat på. Min slutsats av det hela är att det min kropp (och säkert de flesta andras) mår bäst av en varierad nyttig kost, och inga dieter. Det visste jag egentligen redan innan, men det var roligt att testa ändå. 

Detox - rensa kroppen från insidan

 
 Jag ska under några dagar testa detox. Detoxar gör man för att framförallt rensa kroppen på gifter och slaggprodukter. Det finns en del olika varianter av kurer som till exempel att helfasta, halvfasta eller endast äta råkost. Jag har bestämt mig för att köra någon form av mjukfasta. Det kommer innebära att jag kommer äta några mål mat per dag (baserade på grönsaker och soppor), för att försöka få någon substans i magen. Att enbart köra en kur på olika drycker är ingenting som passar mig. 
 
Min idé med detta är även att jag själv ska laga allt jag stoppar i mig eller dricker från grunden, och att äta så "rent" som möjligt. Det blir inga pulver eller speciella detoxteer som man kan köpa då detta är första gången jag testar detox. I och med att jag inte vet hur kroppen kommer att reagera på detoxen kommer jag att testa mig fram försiktigt.
 
Under detox ska man undvika följande: Kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, spannmål, socker, kaffe, svart te, alkohol. Istället ska man satsa på att äta mycket frukt och grönsaker. För att behålla så högt näringsinnehåll i det man stoppar i sig är det bra att inte tillaga maten för länge. Långstekning och överkokning är två exempel på tillagning som tar bort många av de näringsämnen som finns i maten.
 
Viktigt är också att man dricker mycket under tiden man kör en detox eftersom syftet är att rensa kroppen på "avfall". Vätska hjälper kroppen att snabbare rensa systemet och är också viktigt för att undvika uttorkning. Mitt bästa tips om man har svårt att få i sig vatten är att smaksätta genom frukt och bär. Att skiva i citron eller lägga exempelvis hallon i sitt vatten är ett bra tips. Att pressa egna juicer kan också vara ett bra alternativ. En enkel och god favorit som jag har är att pressa apelsin och citron. 
 
Jag kommer att börja försiktigt, och framförallt köra en kur under helgen. Sömn och återhämtning är nämligen exra viktigt i och med att det blir en omställning för kroppen att ändra kosten. Ekologiskt och KRAV-odlat är det bästa om man vill undvika konstgjorda tillsatser. Det viktigaste tycker jag är att förstås lyssna på sin kropp och att man ska må bra under tiden man detoxar. Är man osäker tycker jag att man ska fråga om tips och råd för att få ut ett så bra resultat av sin detox som möjligt. 
 
Detta är min uppfattning och mina detoxtips. Självklart kommer en återkoppling när jag har avslutat kuren. 

Rensa kroppen

 

Jag har länge varit sugen på att testa detox. Nu har jag läst på lite mer och frågat om tips och råd. Jag kommer köra igång under dagen. Mer om det senare.

Jag börjar med en kanna vatten i vilken jag haft i gurka (från mormors växthus), hallon och vattenmelon. Det känns fräscht och gott och smakerna gjorde sig bra tillsammans.


Super snabba strumpor


Jag har sedan en tid tillbaka använt kompressionsstrumpor när jag tränat, och även hemma. De på bilden skaffade Jonas på jobbet, och de är väl egentligen stödstrumpor, men same same. Mina upplevelser av att använda dessa har enbart varit positiva. Den senaste veckan har jag testat dem två gånger i löpträning och även under promenader. 

Vad jag tydligast märkt är att vaderna inte krampar under löpning och att jag inte får mjölksyra lika snabbt. Det är toppen för mig som är otränad konditionsmässigt och ovan vid att springa. Tidigare har vaderna varit de kroppsdelar där jag tydligast känt mjölksyra. Jag kommer absolut att fortsätta med kompressionsstrumpor i konditionsträningen. Färgen är dessutom ett plus för mig som älskar rosa.

Har ni testat, och har ni märkt någon skillnad? 

Nytt årsbästa i springspåret

Här har vi hela gänget i bilen efter respektive springtur!
 
Det där med att springa längre distanser har väl egentligen inte varit min grej. När jag växte som mest höll inte kroppen för den typ av påfrestning och efter det kan jag räkna antalet sprungna rundor på två händer. Men nu tog jag tag i konditionsträningen i förra veckan och följde med familjen till ett ställe med bra spår i skogen. 2,5 kilometer var sträckan senast och det var knappt att jag kom igenom den.
Idag utmanade jag och min bror oss själva och satsade på 5 kilometer. Och vi klarade det - att springa hela vägen! Med lite pepp och ett bra humör gick det. Både ben och flås kändes bättre idag än senast. Och det trots att jag idag redan gått en powerwalk på 5 kilometer, tränat olika övningar hemma + ridit en häst. Vill man så går det! Mamma och pappa var grymma och körde 7,5 kilometer. 
 
 

Regnbågsfiske i Hallsjön - film


Utmaning - armhävningar

Armhävningar är något jag har haft smått jobbigt med, och det går i perioder. Mitt rekord är 23 stycken på rad (på tårna såklart) om jag minns rätt. Just armhävningar är en av de övningar jag vill bli bättre på, och min överkropp behöver stärkas. Därför är jag med i Ida Wargs utmaning denna veckan om att göra 200 armhävningar innan veckan är slut. Vill ni också vara med ska ni klicka på länken ---> http://imactive.se/idawarg/2014/06/01/veckans-utmani…armhavningar-2

Ansiktsmask

 
Jag hittade en ansiktsmask i badrumsskåpet i helgen och passade på att ha en "mini-spa-dag" hemma. Den här masken passade min hud bra och huden blev riktigt mjuk och len efteråt. I samma veva körde jag även hårinpackning, och några andra kurer. Det är viktigt att ta hand om sin kropp och att avsätta den tiden ibland. 
 

Morgonträning

 
 
Idag startade jag dagen på allra bästa sätt. Jag vaknade tidigt av att solen sken in genom fönstret och drog på mig träningskläder det första jag gjorde. Sedan joggade jag bort till hästarnas hage där allihopa la sig ner och sov när jag kom haha. Jag fick fint vänta en kvart och mysa med hästarna innan de ville följa med mig in till stallet. Hovslagaren kommer nu på förmiddagen så de får stå inne tills dess. Annars går de på bete dygnet runt. När hästarna var inne tog jag mig en 5 kilometers morgon promenad i bra tempo. Det är ovant med den värme som är redan tidigt på morgonen. I 45 minuter var jag ute och gick och svetten rann. Löparjackan fick jag snabbt plocka av mig och knyta runt midjan. 
 
Hemma fortsatte jag träningen med:
10x3 armhävningar
Sidosteg med gummiband
20x3 squats 
10x4 situps på balansboll 
 
Nu är jag färdig att hoppa in i duschen och sedan ska jag ut i solen och skaffa mig lite färg för att täcka bonnebrännan jag lyckats skaffa mig. 

Senaste tidens fiskelycka

 

RSS 2.0